HoogBegaafdheid
Knooppunt voor onderwijs, begeleiding en activiteiten voor hoogbegaafden in het hart van de regio Stedendriehoek.
Er is een lange traditie in signaleren en erkennen van begaafde studenten maar dat wil niet zeggen dat het concept van begaafdheid altijd het zelfde werd geïnterpreteerd. In de tijd van de Spartanen (10e eeuw voor Christus) werd een jongen beschouwd als zijnde begaafd wanneer buitengewone prestaties in gevechten en leiderschap werden getoond. Later werden voor Plato’s academie (a.d. 387) zowel jongens als meisjes uit de welgestelde klasse op basis van goede academische vaardigheden en fysieke kenmerken geselecteerd en tijdens de Renaissance (14e tot en met 17e eeuw) werden met name de artistieke prestaties gezien als teken van begaafdheid.
Ook in deze tijd is er, zoals we hiervoor al hebben gezien, geen eenduidigheid over het concept Begaafdheid. Zonder eenduidig en goed omschreven concept van Begaafdheid is signaleren en herkennen logischer wijze lastig. Het afnemen van een gestandaardiseerde intelligentietest is een van de mogelijkheden maar dekt niet de lading en biedt over het algemeen onvoldoende praktische handvatten voor de onderwijspraktijk. Daarom gaan we in deze cursus uit van Stimulerend Signaleren.
Stimulerend Signaleren is een benadering waarbij gebruik wordt gemaakt van informatie verkregen van verschillende betrokkenen en vanuit verschillende invalshoeken. Tijdens de fase van ‘waarneming’ wordt alle informatie die opmerkelijk lijkt waargenomen en verzameld. Dit leidt tot de formulering van een onderzoeksvraag waarmee gericht geobserveerd en data verzameld gaat worden. Deze data wordt geanalyseerd en geordend naar verschillende domeinen waarop zich successen en problemen voordoen. Uit de verschillende domeinen wordt een selectie gemaakt waarvoor een handelingsplan wordt opgesteld. Daaruit volgen interventies voor leerling, leerkracht en/of ouder. Na een vastgestelde tijd worden de interventies en ontwikkelingen geëvalueerd en worden aanpassingen aan het plan of de context voor de leerling gedaan. Hierna volgt wederom dezelfde cyclus vanaf het waarnemen.
Stimulerend Signaleren gaat uit van een cyclische benadering van het signaleren van Snelle Snappers. Snelle Snappers ontwikkelen zich snel dus een gekozen benadering kan na een aantal maanden of zelfs weken al weer achterhaald blijken. Het is dus van groot belang om het in kaart brengen van de ontwikkeling en behoeften van de Snelle Snapper regelmatig te laten terugkomen en plannen en onderzoeksvragen bij te stellen. Ook het borgen van verzamelde informatie, gemaakte afspraken, bevindingen en opbrengsten is van belang om goede voortgang van en reflectie op het begeleidingstraject te garanderen. Signaleringsinstrumenten kunnen hierbij behulpzaam zijn.
Voordelen van Signaleringsinstrumenten:
Risico’s van Signaleringsinstrumenten:
Betts & Neihart hebben hoogbegaafde leerlingen beschreven aan de hand van twee kenmerken: Sociaal aanpassingsvermogen en schoolprestaties. Zij komen daarbij op zes typen hoogbegaafde leerlingen, die van elkaar verschillen op deze twee kenmerken.
Reflection: Neem de leerling van jouw casus voor ogen en onderzoek binnen welk profiel, of combinatie van profielen, jij deze leerling het best herkent. Download hiervoor de volgende placemat van het SLO: https://talentstimuleren.nl/?file=3654&m=1432965047&action=file.download
Onderzoek vervolgens welke behoeften deze leerling heeft, volgens de indeling van Betts & Neihart en breng deze behoeften in kaart.
Naast de, in het kader van deze cursus beschreven, bronnen voor signalering zijn er meer signaleringstools te noemen. Te denken valt bijvoorbeeld uit informatie afkomstig uit het a.) intakegesprek waarin expliciet vragen worden gesteld aan alle ouders over mogelijke kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong b.) menstekening c.) informatie over hobby’s en specifieke interesses.
In de voorgaande hoofdstukken zijn veel bronnen voor informatie over de Snelle Snapper behandeld. Inmiddels is een grote hoeveelheid aan informatie verzameld en wordt het van belang deze informatie te ordenen en te vertalen naar concrete doelen en afspraken.
Thema | Omschrijving | Zie hoofdstuk |
Algemene kenmerken | Inleiding deel 1 | |
Overexitabilities | Specifieke gevoeligheden | 1.a |
Denkstijl | Analytisch, Creatief, Praktisch | 1.b |
Intelligentie | Gestandaardiseerd intelligentieonderzoek | 1.c |
Emotionele en sociale ontwikkeling | 1.d | |
Gender kenmerken | Verschillen tussen jongens en meisjes | 2.c |
Onderpresteren | 2.e | |
Mindset | 2.f | |
Signaleringsprotocol | Systematische en cyclische wijze van informatie verzamelen | 3.b |
Profiel van hoogbegaafde leerling | Indeling volgens Betts & Neihart | 3.c |
Overige gegevens | Diverse bronnen | 3.d |
Deze placemat van het SLO is daarbij een handig hulpmiddel: https://talentstimuleren.nl/thema/stimulerend-signaleren/hulpmiddel/3861-hoe-kun-je-jouw-talenten-verder-ontwikkelen