THE Automaton

Bij deze Challenge ga jezelf een ‘draaiende machine’ bouwen.

In het stappenplan vertel ik je hoe je een automaton kunt maken van dik karton en satéprikkers.
Dat is een voorbeeld

Maar natuurlijk kun je er ook heel andere materialen voor gebruiken.

Een automaton kan klein zijn maar ook heel groot.  Kijk maar eens op internet naar grandioze voorbeelden en laat je daar door inspireren.

Automaton :: Mechanical Pikachu | 3D CAD Model Library | GrabCAD

Onderstaand stappenplan kun je gebruiken maar je mag natuurlijk ook je eigen aanpak verzinnen.

 

Wat is een ‘Automaton’?

Een automaton is een mechaniek dat vanzelf beweegt, meestal zonder elektriciteit.

Wat kun je gebruiken om een ‘Automaton’ te maken?

  • Een kleine kartonnen doos
  • Losse stukken karton
  • Lange houten saté prikkers
  • Schaar, potloden, stiften of verf
  • Lijm
  • en andere knutselmaterialen die je denkt te kunnen gebruiken

Stap 1

Bedenk iets leuks wat je straks bovenop de doos wilt laten draaien.
Teken en kleur het op het stevige tekenpapier, en knip het uit

Stap 2

Haal de deksel helemaal van de doos, zodat je een open doos overhebt. Zet die open doos op één van zijn korte kanten, met de opening naar je toe.  Je gaat nu het techniek van binnen maken.

Stap 3

Prik één van je satéprikkers ongeveer in het midden dwars door de zijkanten van de doos, zodat hij horizontaal vast zit.

Stap 4

Haal de prikker er weer uit.
Knip os snijd vna het dikke karton een cirkel, met precies in het midden een gata waar de satéprikker strak doorheen past.
Prik de satéprikker eerst door de ene zijkant van de doos, prik er dan de schijf karton aan, en schuif de prikker nu door de andere kant van de doos.

Stap 5

Prik een gat boven in de doos, precies in het midden.
Het gat moet zo zijn dat een satéprikker er goed in kan ronddraaien. Want daarboven op de doos komt jouw draaiende figuur, vastgemaakt aan de prikker.

Stap 6

Knip os snijd een tweede cirkel van karton, en prik weer een klein gat in het midden.
Hier moet de satéprikker maar net in passne, want hier wil je geen speling hebben: de twee kartonnen schijven moeten strak met de prikkers meedraaien, alleen zo werk je automaton goed.
De ene kartonnen schijf moet namelijk de andere in beweging kunnen zetten.
Deze tweede schijf komt helemaal aan het uiteinde van de satéprikker die rechtop staat.
Schuif die prikker van onderaf door het bovenste gat in de doos.

Stap 7

Verschuif nu de onderste schijf zo, dat de bovenste schijf er mprecies met zijn rand bovenop ligt. Probeer even uit, door de onderste schijf te laten draaien (met behulp van de satéprikker) of de bovenste schijf (en zijn prikker) goed meedraaien.
Hoe preciezer alles past, hoe beter!
Als je tevreden bent zet je nu elke schijf vast aan de satéprikker met een druppel lijm

Stap 8

Pluk nu het deel dat je wilt laten meedraaien aan de satéprikker die boven uit de doos steekt.
Laat alles even goed drogen en bedenk intussen hoe je van een beetje karton nog een goed handvat maakt om je onderste prikker aan de zijkant mooi te laten draaien.

 

Uiteraard ontvangen alle deelnemers aan deze Taskmaster Challenge weer een punt voor hun persoonlijke puntenkaart en maak je kans op een bonuspunt. 

Daarnaast verloot ik, als extraatje omdat dit best een grote uitdaging is, onder de inzenders, een pocket Escape Room

Hoe kun je inzenden? 

Maak een foto van jouw Automaton en mail deze (uiterlijk donderdag 16 april) naar a.wuestman@pcbovoorst.nl

Of plaats jouw foto (voorzien van je naam ) op onderstaande padlet

Made with Padlet
april 9th, 2020 by Anita Wuestman