HoogBegaafdheid
Knooppunt voor onderwijs, begeleiding en activiteiten voor hoogbegaafden in het hart van de regio Stedendriehoek.
De cursus is opgebouwd in 3 delen waarin kennis en praktische toepassing van de kennis elkaar aanvullen. Tijdens de cursus wordt aan de hand van een eigen casus de theoretische kennis verwerkt tot praktische toepassingsmogelijkheden in de klas.
1: Wie zijn de hoogbegaafde leerlingen
In hoofdstuk 1 worden de begrippen Hoogbegaafdheid en Snelle Snappers nader omschreven en wat hun kansen en risico’s ten aanzien van persoonlijkheidsontwikkeling zijn (hoofdstuk 2). In hoofdstuk 3 leert de cursist hoe deze leerling te signaleren en herkennen is. In hoofdstuk 4 wordt aandacht besteed aan het in kaart brengen van de ondersteuningsbehoeften van hoogbegaafden.
2: Wat hebben hoogbegaafde leerlingen nodig van het onderwijs
In hoofdstuk 5 wordt stil gestaan bij de cognitieve ondersteuning van leerlingen door de mogelijkheden van compacten, verrijken, verbreden en versnellen van het onderwijsaanbod te onderzoeken.
3: wat heb jij de hoogbegaafde leerlingen te bieden
In hoofdstuk 6 wordt aandacht besteed aan leerkrachthouding en competenties die hierbij van cruciaal belang zijn.
Na het volgen van deze online cursus beschikt de cursist over voldoende basiskennis om een aanzet te geven voor een Individueel leer- en ontwikkelingsplan op te stellen voor de hoogbegaafde leerling in de eigen groep en dit te onderbouwen met argumenten naar ouders en collega’s. Bovendien is de cursist in staat te reflecteren op eigen competenties als ondersteuner van de hoogbegaafde leerling.
Na het volgen van deel 1 van de cursus is de cursist in staat om:
Na het volgen van deel 2 van de cursus is de cursist in staat om:
Na het volgen van deel 3 van de cursus is de cursist in staat om: